2. elde güvenin adresi Fave Motors

Fave Motors Otomotiv, Türkiye’nin köklü oto pazarlarından biri olan Papyon Oto Market’te dürüst hizmet anlayışıyla adını ön plana çıkarıyor. İkinci el temiz otomobil satışının öncülerinden Fave Motors Otomotiv’in kurucu ortağı Osman Selçuk Toygar ve babası Özulaş Basın Danışmanı Sadi Toygar ile bir araya geldik ve otomobil piyasası üzerine keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.


Fave Motors Otomotiv - Osman Selçuk Toygar
Otomotiv sektöründe 12 yılı aşkın bir süredir yer alan Osman Selçuk Toygar, yurtdışında aldığı danışmanlık eğitimleriyle birçok ödül ve sertifika kazandı. Toygar, ortağı Gökhan Dipsel ile birlikte 2016 yılında Fave Motors’u kurdu ve ikinci el otomobil satışında güvenilir bir hizmet sunmaya başladı. Sektördeki son durum ve ikinci el araç alım-satım hizmetlerini konuştuğumuz Toygar, otomobil almadan önce marka ve model seçimi konusunda kullanıcılara tavsiyelerde bulundu. Toygar, Ulaşım Gazetesi ekibiyle gerçekleştirdiği söyleşide şu ifadelere yer verdi:
Firmanız hakkında genel bilgi verebilir misiniz? Nasıl kuruldunuz, nasıl karar verdiniz?
Biz 12 yıldır sektörün içindeyiz. Doğuş Otomotiv Volkswagen bayisinde sıfır araç satımıyla başladık bu işe. Orada 12 sene danışmanlık hayatımız geçti, sıfır Volkswagen araba sattık ve 12 yıl boyunca Almanya tarafından eğitim aldık. Yaklaşık 6-7 tane Avrupa ülkesi gezdik, oralarda da eğitim aldık. 2017 Ocak’ta bayimiz kapandı. Kapanınca dedik ki “artık kendi işimizi yapalım”. Cenab-ı Allah da nasip etti. Orada sıfır otomobillerle çalışırken ikinci el araba takası da alıyorduk, işe aşina olduk. Akrabalarımız da bu işi yapıyordu. O şekilde kendi iş yerimizi kurduk. 2 yıldır bu işi yapıyoruz.
Şu an sıfır araç satışları durma noktasına geldi. İkinci ele rağbet arttı mı, pazar nasıl etkileniyor?
Son dönemde ÖTV zammı oldu. Buna paralel bir de dolarda kur artışı olunca sıfırların fiyatları çok yükseldi. Sıfırlar yükselince insanların talepleri ikinci ele kaydı. Şu an ikinci el araba satışlarının durumu sıfıra göre daha iyi. Yine durgunluk var ama sıfır araba kadar değil. Serbest piyasada satışları belirleyen kurumlar burası, yani ikinci eller. Sattığımız araçlar yeni, en fazla 10-15bin kilometre, düzgün ve garantili araçlardır. Biz bayide sıfır araç sattığımız için öyle çok kazalı boyalı arabaları satmayı beceremeyiz diye 2017-2018 model arabaları kurumsal firmalardan çekiyoruz. Düşük kilometreli, garantili araçlar. Müşteri de aldığı zaman hem garantili araca biniyor hem de sıfır ayarında bir araca biniyor. Kilometreleri genelde 5 bin, 6 bin, 10 bin, 15 bin oluyor.
Müşteriler sizi neden tercih etmeli? Pazardaki diğer firmalardan farkınız nedir?
Üstünlüğümüz yok, sadece 12 yıllık eğitim aldık. Peygamber efendimizin bir hadis-i şerifi var “aldatan bizden değildir” buyuruyor. Biz aldatmadan, aldanmadan müşteriyi buradan en iyi şekilde uğurlamaya çalışıyoruz. Bir sorun çıktığı zaman müşterinin yanında oluyoruz. Doğuş otomotiv bunu çok güzel yapıyor; arabayı sattıktan sonra üç dört tane ayrı ayrı bağımsız firma müşteriyi arıyor, “bayi sizinle ilgilendi mi”, “danışman size gerekli ehemmiyeti gösterdi mi?”, “güler yüz gösterdi mi, çay ikram etti mi?” şeklinde yaklaşık 4-5 dakika soru soruyor. Biz de eğitimlerimizi oradan aldığımız için müşteriye devamlı bir aile gözüyle bakıyoruz. Araçlar garantili ve şu ana kadar bir sorun yaşamadık. Fave Motors Otomotiv müşteri memnuniyetinin fazlasıyla ön planda olduğu bir kurum. Çoğu müşterimiz ekspertize bile gerek duymuyor. Arabaya bakıyor ve “gerek yok” diyor. O konuda biraz daha avantajlıyız.
Bankalarla çalışıyor musunuz?
Firmamızın kuruluşundan bu yana prensibimiz doğrultusunda faizin haram olmasından dolayı kesinlikle krediyle çalışmıyoruz. Yani müşteri eğer kredi kullanmak isterse onların çalıştıkları kredi kuruluşu varsa biz ruhsatı veriyoruz, müşteri kendisi çıkartıyor. Yani biz vesile olmuyoruz.
İkinci el araç alırken müşterinin en çok dikkat ettiği şeyler neler oluyor?
Büyük bir güven problemi var şu anda. İkinci el piyasasıyla alakalı değil, bütün otomotiv sektöründe insanlar birbirlerine karşı güven zaafı yaşıyorlar. Önceden, bizim neslimizde bu işe başlayanlar tarafından çok sayıda kişi dolandırılmış, ellerinden arabaları alınmış, paraları alınmış. O yüzden herkes önce bir tedirgin geliyor. Onlara güven verdiğiniz zaman, konuşmanız, işiniz arabanız düzgün olduğu zaman işler yürüyebiliyor. Ama tek sıkıntı şu an sektördeki güven problemi.
HERKES SATIŞ YAPAMAYACAK
İkinci el araç satışındaki yeni mevzuatlar hakkında bilgi verebilir misiniz?
Sektörde yaşanan olumsuzluklardan dolayı güven sıkıntısını çözmek için devlet önlem almaya başladı. Herkes bu işi yapamayacak. Artık araba alan-satan firma arabaya garanti vermek zorunda olacak. Yani bir 6 ay boyunca garanti verecek. Eğitim verilecek ve sonra yetkinlik sınavına girilecek. Sınavı kazananlar hak ettikleri yetkinlik belgeleriyle otomobil satışı yapabilecekler. Belgesi olmayan yapamayacak. Şu an resmi gazetede yayımlandı ama daha yürürlüğe girmedi. Herhalde 2019’un altıncı ayında girecek. Galeride de belirli şartların uygun olması gerekiyor. Belirli bir alan olacak, kadın-erkek lavaboları olacak, her arabaya ekspertiz yaptırılacak.
Dijital mecralarda var mısınız?  Araba satışlarını internet üzerinden yapıyor musunuz?
Bütün ticaret sahibinden.com’da devam ediyor. Yani sahibinden.com’dan başka araba satışları eğer çevremizden gelirse oluyor. Şu an sosyal medya ile ilgiliyiz ancak yeni başladığımız için henüz çok aktif kullanamıyoruz. Daha çok sahibinden.com’u tercih ediyoruz. sahibinden.com kurumsal firma olduğu için müşteri de araçları oradan inceliyor. Burası, yani ofisimiz showroom görevi görüyor, müşteri gelip burada aracı beğeniyor. Genel itibariyle Türkiye’nin ticareti sahibinden.com üzerinden dönüyor. Bugün bir müşterimiz aracını teslim almaya, Anadolu’dan gelecek. Beni bulması sahibinden.com olmasa imkansızdı. Arabanın fotoğraflarını oradan gördü, şimdi uçak biletini aldı ve geliyor. Sitedeki sayfamızda arabanın her şeyi yazıyor. 25 tane fotoğraf var, altlarında açıklamaları bulunuyor. Tabii geldiği zaman müşteriyi hayal kırıklığına uğratmamak lazım. Çünkü ta nereden geliyor, uçak bileti alıyor, masraf yapıyor. Geldiği zaman söylenenden farklı bir şey çıkarsa hayal kırıklığına uğrayacak, bizde çok şükür öyle bir şey olmuyor.

Bu konumu tercih etmenizin özel bir nedeni var mı?
Burası merkezi bir yer. Otomobil galericiler sitesi burası. Güvenliği var. Eskiden burası otomobil pazarıydı. Papyon Oto Market diye geçiyor. İstanbul’da burayı bilmeyen pek azdır. Anadolu’da da azdır, Türkiye’nin birçok yerinden bilirler.  Popülerdir, daha çok kaliteli, temiz arabalar buradan satılır.
İkinci el piyasasının ekonomiye katkılarından kısaca bahsedebilir misiniz?
Araba demek lastik, yıkama, ekspertiz, tamir, boyama, noter demek oluyor. Yani şu an gider kalemimize baktığımızda çok kişi birbirine iş yapması noktasında vesile oluyor. Ekonomiye katkısı var, hatta ekonominin lokomotifi diyebiliriz. Bunun motor bakımı ayrı, boyası ayrı, lastik tamircisi, baktığımızda kaç kişi ekmek yiyor.
Siz mi aldığınız araçların bakımını yaptırıyorsunuz yoksa bakımı yapılmış araçlar mı alıyorsunuz?
Bizim araçlarımızın hepsi zamanla bakıma girmiş araçlardır. Kurumsal firmalardan aldığımız için her arabanın da bakımı zamanına göre fark ediyor, biri 15 binde bakıma giriyorsa diğeri 10 binde bir bakıma giriyor. Onların zamanında yaptırılması mecburiyeti var. Bizim sattığımız araçların hepsi bakımlı. Bahsettiğim gibi, çok eski model arabadan ziyade yeni model araçlar satıyoruz. Kazalı araç satmıyoruz, şu an sıfıra yakın arabalar satıyoruz. Belki kar marjları biraz daha düşük oluyor ama biz de zorlanmıyoruz. Müşteri de kazalı araç tercih etmiyor. Daha bakımı, tamiri gelmemiş arabalar alıyorum. Bir arabamız var 6 binde, başka biri 8 binde, daha bakım tarihi bile gelmemiş.
Kurumsallık size neyi ifade ediyor? Hangi firmalarla çalışıyorsunuz?
Hedefimiz bir Volkswagen gibi bir Doğuş Otomotiv gibi olabilmek. Elimizden geleni yapıyoruz. İşimize saygı göstererek, doğrulukla umudumuz o ama Cenab-ı Allah nasip ederse. Bizde genellikle Volkswagen, Renault, Mercedes, Audi, Duster Dacia gibi markalar bulunuyor. Firmamızda her şeyden önce kaliteli ve sağlam araçların uygun fiyatta yer almasına özen gösteriyoruz. Markadan ziyade para kazanabileceğimiz, kapımızda beklemeyecek araçları tercih ediyoruz. Bizim öyle çok marka takıntımız yok. Müşteri de orta direk dediğimiz profildeyse orta segmentli arabalar arıyor. Zaten şu an üç ayda bir en çok satılanlar yayınlanıyor, onları tercih ediyoruz.
TATİLDE TALEP ARTIYOR
Gelen araç en erken ne kadar sürede satılıyor?
O tamamen kısmet. Bazen geliyor iki günde satılıyor bazen 1,5 ayda satılıyor. Türkiye’nin durumuna bağlı. Bayramda fazla talep oluyor, bayram bitince herkes durgunluğa giriyor. Yılsonu biraz hareketleniyor. Genellikle yılın belirli aylarında durgunluk oluyor. Mesela okullar açıldı, şu anda herkes kendi çocuğunun kırtasiye masraflarının derdinde olduğundan otomobil düşünmez. Yaz aylarında, bahar aylarında yani tatile çıkılacak zamanlarda tercih sebebi oluyor. Bakıyor araç sahibi arabasının bakıma ihtiyacı var, gidip arabasını değiştiriyor. Eski arabası kilometre yapmış diyelim 100 bin km, 5-10 milyar masraf etmektense diyor ki “en iyisi ben biraz daha üstüne koyayım 2-3 model daha yüksek bir araba alayım”. İkinci elin pozisyonu budur. Yani herkes aracını yenilemenin derdinde. Bir yaş daha gençleşsin, az kilometre yapsın maksadı var.
SEKTÖRÜ KORUMAK GEREK
Ayrıca bir arabadan tek kişi kazanmıyor. Zincirleme bir şekilde en az 10-15 kişi sektörden ekmek yiyor. Türkiye’nin zaten asıl ihtiyacı olan o. Bir sektörden bu kadar insan ekmek yiyorsa bu sektörü korumak kollamak gerekiyor. Sadece sahibinden.com’un şu an 2-3 milyon üyesi var. Bu sektörden en az 15-20 milyon kişi ekmek yiyor. Krizlere giriliyor ama yine de atlatılıyor. Şu an piyasa biraz durgun ancak düzelir. Çünkü herkes kendine göre bir yol çiziyor. Biz millet olarak çok çabuk organize olur, krizleri fırsata çeviririz.
Diğer sektörlere göre o zaman daha iyi konumdasınız diyebilir miyiz?
Buradaki herkes çekirdekten yetişmedir. Türkiye’de piyasa ikinci ellerden soruluyor, sıfırlardan değil. Piyasayı ikinci el otomobil satanlar belirliyor. Zaten sıfırdan çıkanları ikinci el piyasası alıyor. Yani piyasayı harekete geçiren ikinci elin satıcıları. Onun için mevzuatlar değişiyor ve mevzuatlarla disiplin altına alınacak. Yetki belgesi olmayan kolay kolay bu işi yapamayacak. Sektördeki güven problemi de çözülürse müşteri sıfıra kaymayacak. Sıfıra kaymayınca döviz dışarı kaçmayacak. İçerideki arabalar böyle döndürecek yani. En az bir arabanın 10 sene kullanılması lazım. Sıfırdan 6 ayda bir araba değiştiriliyorsa bu israftır. En az bir 10 sene bu arabalar kendi içinde dönsün, 4-5 defa el değiştirsin ki  Türkiye’nin parası yurtdışına çıkmasın. Bir de eskisin ki tamirciye iş çıksın, kaportacıya iş çıksın. Motorcuya iş çıkmazsa Türkiye’de bu meslekler ölür. Araba eskiyecek ki otomotiv sektörüne iş çıkacak o meslekler de oradan para kazanacak. Yoksa” ben bu arabayı değiştireyim, çöpe atayım” gibi bir anlayış olmaz.
İkinci el tercih edenler neye dikkat etmeli sizce?
Sadece bir hayatımız var, yalana tenezzül etmemek lazım. Alacak kişi de öncelikle arabaya baktığı zaman firmanın yapısından önce arabanın ekspertizini yaptıracak. Ekspertizsiz araba almamalarını tavsiye ederiz. Aracın tramer sorgusunun yani hasar kaydı ve plaka sorgulama işlemlerinin yapılması gerekiyor. Bunun için aracın plakasını yazıp 5664’e SMS atarak veya online internet üzerinden sorgulatmak gerekiyor. Oradan arabanın her durumunu öğrenebilirler. Bir de araba alacak olanlar yanında bilen birisiyle gitse daha güzel olur, yalnız gitmektense böyle bilen birisi yanlarında olursa içleri rahat olur. Her mesleğin iyisi kötüsü var. Doktorun da iyisi kötüsü var, otomobilcilerin de öyle, müteahhitlerin de öyle. Maalesef onların yanında iyiler de böyle zarar görüyor. İnşallah bu yönetmeliklerle devlet de el atarsa kanunlarla beraber, kötü niyetli insanlar çöpe gider.

Yorumlar

Popüler Yayınlar